Alfabetyzm finansowy na świecie i w Polsce

Kategoria:
Wydawnictwo: PWE
ISBN: 9788320824148
Okładka: Miękka
stron: 258

56,90 

Podziel się ze znajomymi:

Opis

Wiedza finansowa i umiejętność jej zastosowania w praktyce – to, co przyjęło się nazywać alfabetyzmem finansowym (ang. financial literacy) – są silnie związane z zachowaniami finansowymi konsumentów i rezultatami, do których te zachowania prowadzą. Mówiąc krótko, jednostki bardziej kompetentne finansowo częściej podejmują właściwe zachowania finansowe i uzyskują lepsze wyniki w zarządzaniu własnymi finansami. Wiedza i umiejętności finansowe Polaków są niskie – niższe nie tylko niż na Zachodzie, ale także niż w innych krajach naszego regionu. To główna przyczyna powstania tej książki. Jej celem jest zbadanie związków alfabetyzmu finansowego Polaków z ich cechami społeczno-demograficznymi i ekonomicznymi: płcią, wiekiem, poziomem wykształcenia, osiąganym dochodem, a także uczestnictwem w formalnej edukacji finansowej. W odróżnieniu od istniejących opracowań badanie zaprezentowane w książce ma charakter metaanalityczny: uwzględnia dane pierwotne pochodzące z pięciu dużych sondaży przeprowadzonych w latach 2015–2018. Metaanaliza pozwala na uchwycenie tendencji w wynikach wcześniejszych badań w celu ich uogólnienia. Jest szczególnie przydatna wtedy, gdy wyniki wcześniejszych badań są niejednoznaczne – jak w przypadku relacji alfabetyzmu finansowego z płcią i wiekiem.

Spis treści

  1. Wprowadzenie
  2. Rozdział 1. teoretyczne podstawy jego badań
  3. Rozdział 2. Operacjonalizacja alfabetyzmu finansowego
  4. Rozdział 3. Poziom alfabetyzmu finansowego w Polsce i na świecie
  5. Rozdział 4. Podstawowe zmienne społeczno-demograficzne i ekonomiczne a alfabetyzm finansowy – przegląd literatury
  6. Rozdział 5. Formalna edukacja finansowa a alfabetyzm finansowy – przegląd literatury
  7. Rozdział 6. Płeć, wiek, wykształcenie i dochód a poziom alfabetyzmu finansowego dorosłych Polaków – metaanaliza wyników wcześniejszych badań własnych
  8. Bibliografia

O autorze

Andrzej Cwynar – doktor habilitowany, profesor Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, gdzie był dziekanem Wydziału Ekonomii. Wcześniej współtwórca i dyrektor Instytutu Badań i Analiz Finansowych i wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Autor i współautor kilkunastu książek oraz ponad stu artykułów poświęconych zarówno finansom konsumenckim, jak i korporacyjnym. Publikował m.in. w takich pismach jak „Journal of Consumer Affairs”, „International Journal of Bank Marketing” oraz „International Journal of Consumer Studies”. Współpracował jako konsultant lub wykładowca m.in. z PKN Orlen, KGHM i spółkami z Grupy Azoty.

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Alfabetyzm finansowy na świecie i w Polsce”