Opis
Porażki biznesowe – kurs podstawowy. Witamy!
W latach sześćdziesiątych dyrektor generalny firmy IBM, Tom Watson, wezwał do siebie menedżera, którego projekt przyniósł dziesięciomilionowe straty. Menedżer przypuszczał, że zostanie zwolniony. Watson powiedział mu jednak: „Zwolniony? Przecież właśnie wydałem dziesięć milionów dolarów na twoją edukację. Chciałem tylko mieć pewność, że wyciągnąłeś stosowne wnioski”.
W książce „Lekcje warte miliardy dolarów” Paul Carroll i Chunka Mui analizują wyniki badań, którym poddano ponad 750 przypadków porażek biznesowych. Na tej podstawie opisują błędne taktyki, które niejednokrotnie sprowadziły na różne firmy poważne kłopoty. O sukcesach firm napisano tysiące książek, nikt jednak nie zajmuje się tym, jakie wnioski należałoby wyciągać z ich niepowodzeń.
Lekcja pierwsza. Obiektywne fakty
W latach 1981?2006 423 firmy dysponujące łącznie aktywami o wartości 1,5 biliona dolarów złożyły wniosek o postawienie ich w stan upadłości. Setki innych dokonały ogromnych odpisów, zrezygnowały z prowadzenia rozległej działalności w pewnych obszarach lub zostały przejęte ze względu na trudną sytuację. Kolejne firmy powtarzają te same błędy i wdrażają te same źle pomyślane strategie.
Lekcja druga. Schematy porażek
Carroll i Mui doszli do wniosku, że podstawową przyczyną porażek jest przyjęcie błędnej strategii: nie kiepskie wykonanie, brak odpowiednich przywódców czy pech. Opisywane przez autorów błędy strategiczne zaliczają się do siedmiu kategorii, takich jak:
– Dążenie do osiągnięcia nieosiągalnych efektów synergii
– Wejście na rynki „poboczne”, które w rzeczywistości wcale nie są poboczne
– Błędna konsolidacja, w wyniku której dochodzi do nabycia większych problemów niż korzyści
Lekcja trzecia. Jak nie powtarzać tych samych błędów
„Lekcje warte miliardy dolarów” można by uznać za drugą stronę monety, która ma na awersie książkę Od dobrego do wielkiego. Dorównuje ona tej klasycznej pozycji pod względem przełomowości i doniosłości. „Lekcje warte miliardy dolarów” pozwolą uniknąć sytuacji, w której od dobrego zmierza się w kierunku nieistniejącego.
PRZYKŁADOWE SCHEMATY PORAŻEK
Dążenie do osiągnięcia nieosiągalnych efektów synergii
Firma Quaker Oats kupiła Snapple z myślą o osiągnięciu efektów synergii w dziedzinie dystrybucji, tymczasem cała ta operacja wygenerowała 1,4 miliarda dolarów straty.
Wejście na rynki „poboczne”, które w rzeczywistości wcale nie są poboczne
Firma Avon zdecydowała się nawiązać do swojej „kultury troski” i zająć się prowadzeniem domów spokojnej starości; w wyniku tej operacji musiała dokonać odpisu na kwotę 545 milionów dolarów.
Błędna konsolidacja, w wyniku której dochodzi do nabycia większych problemów niż korzyści
Firma Ames, pionier na rynku dyskontowych domów towarowych, poniosła porażkę przy realizacji wysiłków konsolidacyjnych; po dwukrotnym bankructwie doszło ostatecznie do jej likwidacji.
„Lekcje warte miliardy dolarów to studia MBA w jednej książce. Autorzy poddali analizie wnioski płynące z licznych nieudanych przejęć i fuzji i przedstawili je w prostej, ale fascynującej i przemawiającej do wyobraźni postaci. Książka ta niesie ze sobą sporą dawkę wyjaśnień i nadziei, ponieważ przedstawia koncepcję adwokata diabła i zachęca do upełnomocniania pracowników do wyrażania własnych opinii.”
Larry Kramer, założyciel, prezes i dyrektor generalny Marketwatch.com, były szef działu mediów cyfrowych CBS
„Rewelacyjne spojrzenie w świat podejmowania decyzji na najwyższym szczeblu kierowniczym. Sukces zawsze staje się przyczynkiem do świętowania, o porażkach tymczasem rzadko się rozmawia. Perspektywa przedstawiona przez autorów przyda się każdemu, kto w swojej pracy podejmuje decyzje biznesowe.”
Phil Fasano, dyrektor ds. informacji Kaiser Permanente
„Po co marnować miliard dolarów, skoro tę książkę można kupić już za 25,95 dolara? Okazuje się jednak, że firmy i ludzie, którym najbardziej przydałyby się rady zawarte w tej książce, będą najmniej skłonni zapoznać się z jej treścią. Nie naśladuj ich! Albo ty zapłacisz teraz, albo twoi akcjonariusze zapłacą później.”
Guy Kawasaki, współzałożyciel Alltop.com, autor książki „Sztuka rozpoczynania”
Paul B. Carroll od siedemnastu lat pisze dla „The Wall Street Journal”. Napisał książkę zatytułowaną Big Blues, a w 1997 roku założył czasopismo „Context”, pierwszy magazyn „nowej gospodarki”.
Chunka Mui jest współautorem biznesowego bestsellera Unleashing the Killer App. Pracuje w Diamond Management and Technology Consultants. Prowadzi wykłady i udziela porad w zakresie szeroko rozumianej strategii i innowacyjności.
Odwiedź stronę: www.BillionDollarLessons.com