Opis
Firmy wciąż lekceważą wartości, których nie da się ująć w tradycyjnie pojmowanym bilansie, i koncentrują się wyłącznie na aktywach materialnych i finansowych. Tymczasem w nowej gospodarce coraz większego znaczenia nabierają czynniki, takie jak organizacja, a także aktywa, które na pozór są wobec firmy zewnętrzne, czyli klienci oraz pracownicy i dostawcy.
Autorzy książki, partnerzy firmy Arthur Andersen, pokazują, że najbardziej spektakularne sukcesy gospodarcze ostatnich lat stały się możliwe, dzięki umiejętnemu zarządzaniu całym portfelem aktywów firm – materialnych i niematerialnych. We wstępie piszą oni: „ędziemy tu dowodzić, że aktywa – w szczególności technologie – wchodzą w coraz to nowe kombinacje i wzajemnie oddziałują, tworząc ekonomiczną wartość. Posługując się analogią z dziedziny genetyki, określamy aktywa jako gospodarczy materiał genetyczny, jako DNA przedsiębiorstw”.
Dzisiejsza gospodarka – zbudowana na fundamencie nowych technologii, globalizacji, na nowym pokoleniu ludzi wkraczających w życie zawodowe i na rosnącym znaczeniu aktywów niematerialnych – jest różna od wszystkiego, z czym mieliśmy do czynienia do tej pory. Dlatego autorzy proponują nowe podejście do analizy i budowania wartości, które nazywają Schematem Dynamiki Wartości. Nie jest to tylko nowy model teoretyczny, ale również praktyczna metoda możliwa do wykorzystania w każdej firmie, która gotowa jest podjąć wyzwania nowej gospodarki.