Opis
Rozwinięcie koncepcji organizacji uczącej się sformułowanej przez Petera Senge w słynnej książce „Piąta dyscyplina”
Ideę organizacji uczącej się z pewnością łatwiej opisywać, niż stosować. Opis nie jest jednak w stanie oddać całego bogactwa tej koncepcji – ujawnia się ono dopiero w praktyce, wtedy gdy z idei organizacji uczącej się uczyni się swą własną filozofię działania. Jak osiągnąć ten idealny stan? Niestety, nie ma tu prostych recept. Pomóc w tym może zapoznanie się z zawartymi w tej książce informacjami, technikami, analizami i barwnymi przykładami z życia. Wykorzystanie opisanych tu doświadczeń umożliwi zbudowanie organizacji uczącej się, czyli takiej, której członkowie świadomie rozwijają pięć dyscyplin:
1. mistrzostwo osobiste – dążenie do ciągłego doskonalenia się,
2. modele myślowe – umiejętność analizy, odrzucenia lub zmiany zakorzenianych w nas przekonań, nawyków i odruchów związanych z pracą i z firmą,
3. wspólna wizja – jasno sformułowany i konkretny cel organizacji, znany wszystkim jej członkom i skłaniający ich do ciągłego uczenia się,
4. zespołowe uczenie się – uznanie zespołu za nośnik potencjału intelektualnego większego niż łączny potencjał jego pojedynczych członków,
5. myślenie systemowe – zdolność myślenia w kategoriach całości zjawisk, procesów lub struktur.
Przejrzysty układ i graficzne oznaczenia poszczególnych rodzajów tekstu pozwalają łatwo odnaleźć potrzebne zagadnienia – od podstaw teoretycznych i definicji używanych pojęć poprzez praktyczne rady i innowacyjne rozwiązania do ćwiczeń oraz krótkich recenzji interesujących pozycji książkowych dotyczących organizacji uczących się.