Opis
Relacje inwestorskie to wzajemnie korzystny proces dwustronnej komunikacji spółki z inwestorami i ich środowiskiem opiniotwórczym. Główne cele tej działalności to informowanie inwestorów o działalności spółki, budowanie zaufania, obniżenie kosztu kapitału i osiągnięcie pełnej wyceny spółki.
Autor w kolejnych rozdziałach podejmuje kwestie dotyczące:
– genezy, rozwoju i celów relacji inwestorskich,
– ujawniania informacji,
– adresatów relacji inwestorskich,
– form komunikowania się spółki z otoczeniem inwestorskim.
Książka jest podręcznikiem dla studentów do przedmiotów:
– relacje inwestorskie,
– public relations,
– sprawozdawczość giełdowa,
– funkcjonowanie spółki akcyjnej na giełdzie.
Jest także cennym źródłem informacji dla osób zajmujących się relacjami inwestorskimi w spółkach, doradców oraz dla pracowników instytucji związanych z funkcjonowaniem rynku kapitałowego.
Recenzja:
„Relacje inwestorskie jest to wzajemnie korzystny proces dwustronnej komunikacji spółki z otoczeniem i ich środowiskiem opiniotwórczym.”
Książka Niedziółki zapełnia lukę w polskiej literaturze, w której do tej pory występował brak kompleksowej publikacji dotyczącej problematyki relacji inwestorskich (IR) na naszym rynku. Autor przedstawia w niej aktualny stan wiedzy i tendencje na świecie oraz zwraca uwagę na fakt, iż z notowaniem spółki na giełdzie poza osiąganiem wielu korzyści, związane są również pewne wysiłki. Poza kosztami debiutu i obecności na rynku, najistotniejsze jest stałe i kompleksowe informowanie oraz dążenie do spełniania oczekiwań inwestorów. Publikacja została podzielona na cztery części: zagadnienia podstawowe, ujawnienie informacji, adresaci relacji inwestorskich (nie tylko inwestorzy, ale i analitycy, media masowe) oraz formy komunikowania się spółki z otoczeniem (bezpośrednie – np. WZA, prezentacje, telekonferencje i pośrednie – prospekt, raporty, komunikaty). W pierwszej części, obok genezy, definicji i zakresu działań w obszarze relacji inwestorskich, opisane są pojęcia pokrewne oraz komponenty IR (ujawnianie informacji, pozyskiwanie informacji zwrotnych i wykorzystywanie ich w zarządzaniu oraz kształtowanie struktury akcjonariatu) i korzyści z IR (budowanie zaufania do zarządu, reputacja spółki, wzrost płynności akcji, spadek kosztu kapitału i pełna wycena spółki). Na zakończenie autor przedstawia praktykę relacji inwestorskich w Polsce, które przez swoją krótką historię nie są tak rozwinięte, jak na zachodzie. Książka skierowana jest głównie do osób zainteresowanych funkcjonowaniem spółki akcyjnej na giełdzie i/lub zajmujących się zawodowo relacjami inwestorskimi w spółkach.
Łukasz Porębski, www.sii.org.pl