Opis
Jason Zweig, doświadczony dziennikarz finansowy, sięga do najnowszych odkryć neuroekonomii, fascynującej nowej dyscypliny stanowiącej połączenie psychologii, neurobiologii i ekonomii, by lepiej zrozumieć istotę procesu podejmowania decyzji finansowych. Wyjaśnia, dlaczego tak często niepoprawnie oceniamy ryzyko i dlaczego wykazujemy zbyt dużą pewność siebie, jeśli chodzi o wybory inwestycyjne. Autor rzuca nowe światło na proces inwestowania i podpowiada, w jaki sposób kontrolować spór między rozumem i emocjami.
“Twój mózg, twoje pieniądze” to książka równie zabawna, co odkrywcza. W trakcie swoich badań Zweig odwiedził nowoczesne laboratoria neurobiologiczne i sam poddał się licznym eksperymentom. Połączenie tych praktyk z frapującymi historiami wpadek inwestycyjnych ludzi sukcesu przyniosło zaskakujący efekt. Na podstawie obserwacji Zweig formułuje wnioski i przedstawia praktyczne porady dla inwestorów pragnących podejmować korzystniejsze decyzje.
Każdy, kto kiedykolwiek, oceniając swoją decyzję finansową, pomyślał: „Jak mogłem być tak głupi”, koniecznie powinien przeczytać tę książkę.
Rozszerzony opis książki „Twój mózg, twoje pieniądze”. Rola umysłu w inwestowaniu
Dogłębne rozpoznanie sektora, ocena fundamentów spółki, odpowiednie narzędzia do analizy technicznej – choć istotne, nie zagwarantują sukcesu na rynku, jeśli nie jesteśmy przygotowani mentalnie. Nawet przemyślane i sprawdzone strategie inwestycyjne mogą zawieść w zderzeniu z nadzwyczaj gwałtownymi ruchami cen. Zarówno inwestowanie, jak i spekulacja to nic innego jak sztuka podejmowania trafnych wyborów, a te niechybnie mają swoje źródło w umyśle inwestora.
Jak zadbać o odporność psychiczną i zapewnić trzeźwość umysłu niezależnie od okoliczności rynkowych? Jason Zweig w książce „Twój mózg, twoje pieniądze” proponuje dotarcie do samego sedna problemu, zabierając nas w podróż po zakamarkach umysłu inwestora. W sposób naukowy i profesjonalny analizuje najczęstsze emocje towarzyszące inwestowaniu, takie jak: chciwość, pewność siebie, strach, żal. Tłumacząc każdą z nich, zagłębia się w naturę zjawiska. Omawia pojęcia mózgu refleksyjnego (analitycznego, odpowiedzialnego za logiczne myślenie) i mózgu odruchowego (intuicyjnego). Tłumaczy również, jak i w jakich okolicznościach należy czerpać inspirację z emocji i intuicji, a w jakich wyłącznie z zasad logiki. Analizuje nie tylko sam proces inwestycyjny, ale również elementy i działania związane z inwestowaniem, takie jak wybór doradcy finansowego, czytanie sprawozdań finansowych czy monitoring spółek.
Kolejnym elementem, na który zwraca uwagę Zweig, jest specyfika ludzkiego umysłu, który choć doskonale sprawdził się jako narzędzie ewolucyjne chroniące nasz gatunek przed wszelkiego rodzaju zagrożeniami, nie zawsze sprawdza się w inwestowaniu. Jeszcze jako koczownicze plemiona ludzie musieli nauczyć się przewidywać aktywność zwierzyny, obecność drapieżników i innych zagrożeń, a pomocna w tym była lewa półkula mózgu, która odpowiada za definiowanie schematów i podobieństw. Jednak rynek papierów wartościowych jako zjawisko o dużym stopniu losowości i niepewności częściej niż cokolwiek innego wymyka się utartym wzorcom i utrudnia przewidywanie. Właśnie w nieustannych próbach porządkowania rzeczywistości Zweig dopatruje się popularności analizy technicznej oraz wielu popularnych giełdowych powiedzeń, jak na przykład „rajd świętego Mikołaja” czy słynne „Sell in may and go away”.
Kto jest odbiorcą książki Jasona Zweiga?
Książka „Twój mózg, twoje pieniądze” Jasona Zweiga porusza mechanizmy psychologiczne na tyle uniwersalne, że trafi do szerokiego grona inwestorów, niezależnie od przyjętej strategii czy preferencji. Dogłębne analizowanie własnych zachowań inwestycyjnych i zrozumienie co leży u podstaw podejmowanych decyzji, przyda się nie tylko początkującym, ale również doświadczonym graczom giełdowym. Sam Zweig na początku książki porusza temat fenomenu polegającego na rozgraniczeniu wiedzy z zakresu finansów oraz inwestowania od faktycznego jej wykorzystania. Dowodzi, że doskonała znajomość zasad rządzących rynkiem finansowym nie zawsze przekłada się na trafne decyzje w zakresie zarządzania portfelem. Psychologia inwestowania jest obszarem, który najtrudniej doskonalić, dlatego Zweig w swojej książce „Twój mózg, twoje pieniądze” nie poprzestaje na samej teorii, której przyswojenie zazwyczaj okazuje się niewystarczające. Wprowadza czytelnika w szereg praktycznych ćwiczeń, dobrych do wykorzystania w prawdziwym życiu i przetestowania na własnych inwestycjach.
Na lekturze z pewnością skorzystają osoby, które dostrzegają u siebie tendencje do podejmowania nadmiernego ryzyka, lub te, dla których rynek papierów wartościowych stanowi nie tyle metodę lokowania kapitału, co przyjemność lub rozrywkę samą w sobie. Autor zresztą niejednokrotnie analizuje ten typ inwestorów i spekulantów gorączkowo, co 10 minut sprawdzających notowania oraz szukających kolejnych pobudzeń. Zweig porównuje rezonans mózgu inwestora i osoby uzależnionej od kokainy, dostrzegając podobieństwa i dowodząc, że od mechanizmu poszukiwania ekscytacji poprzez inwestycje łatwo się uzależnić. Zauważa też, że uzależniamy się nie tyle od osiągania zysków, co od samego ich oczekiwania.
Analizując emocje inwestorów, Zweig nie zapomina o tych, którzy znajdują się na początku swojej drogi. Poświęca również dużo miejsca tak powszechnemu, a w dzisiejszych czasach wyjątkowo aktualnemu zjawisku, jakim jak strach. Wyjaśnia naturę strachu i wskazuje, jak ludzkie emocje zaburzają obraz tego, co nas przeraża. Na sytuacjach pozafinansowych (np. strachu przed podróżami samolotem, strachu przed wojną) pokazuje, że najczęściej najbardziej boimy się nie realnych, ale drastycznych i medialnie głośnych zagrożeń. Przenosząc to na podłoże giełdowe, Zweig pokazuje, jak często strach przed rynkowym kryzysem przysłania wielu inwestorom znacznie bardziej realne zagrożenia dla naszych oszczędności, jakim może być np. stopniowo rosnąca inflacja.
Psychologia inwestowania istotna dziś jak nigdy wcześniej
Jako inwestorzy funkcjonujemy w czasach niespotykanej od co najmniej kilkunastu lat niepewności makroekonomicznej oraz geopolitycznej. Dodatkowo bezprecedensowa staje się rola mediów (w tym social mediów) jako elementu wpływającego na emocjonalne postrzeganie rzeczywistości zarówno finansowej, jak i pozafinansowej. Polaryzacja społeczeństwa i intensyfikacja przekazu wpływają nie tylko na nasz światopogląd, ale też wywołują emocje wpływające na decyzje inwestycyjne: strach, zaskoczenie, chciwość. W takich okolicznościach książka Zweiga dostarcza realnych narzędzi, aby dogłębnie zrozumieć własny umysł i motywacje, które kierują nami często w sposób zupełnie niezależny od świadomości. „Twój mózg, twoje pieniądze” nie odpowiada na pytanie „w co inwestować”, ale „jak podejmować lepsze decyzje inwestycyjne”. Jest to książka dla inwestorów z otwartym umysłem, chętnych poznać jego możliwości i wykorzystać praktyczne wskazówki w doskonaleniu własnego warsztatu.