Wycena firmy

(2 opinie klienta)
Kategoria: , ,
Wydawnictwo: Maklerska.pl
ISBN: 9788396466525
Okładka: Zintegrowana
stron: 352
Wymiary: 16,5 cm x 23,5 cm

Wybierz opcję:

Podziel się ze znajomymi:

Opis

Od opowieści do liczb. Od liczb do wartości

Jak to możliwe, że firmę, która nigdy nie wygenerowała zysku, wycenia się na wiele miliardów dolarów? Dlaczego niektóre start-upy przyciągają inwestorów jak magnes, podczas gdy inne mają z tym olbrzymie trudności?

Aswath Damodaran, jeden z najwybitniejszych ekspertów wyceny przedsiębiorstw, wydaje się znać odpowiedź na te pytania. Uznaje, że wartość spółki w dużej mierze zależy od narracji panującej wokół niej, ponieważ to ona stanowi kontekst dla liczb i przekonuje do inwestycji nawet najbardziej wstrzemięźliwych inwestorów. W opinii Damodarana świat biznesu dzieli się na gawędziarzy, którzy snują przekonujące opowieści, oraz wielbicieli liczb, którzy opracowują modele i kochają się w arkuszach kalkulacyjnych. Oba te podejścia są jednakowo istotne, ale, jak sugeruje autor, prawdziwy sukces rodzi się z ich umiejętnego połączenia. Dopiero wówczas firma może zrealizować swój potencjał i utrzymać wartość.

Aby to zaprezentować, Damodaran analizuje początki rozwoju Ubera. W ten sposób tłumaczy, jak treść opowieści wpływa na zrozumienie różnych wycen. W obszarze jego zainteresowań znajdują się również Twitter i Facebook – spółki, które osiągnęły wysoką wycenę już na etapie debiutu giełdowego, po czym podążyły różnymi drogami – pierwsza weszła w fazę stagnacji, podczas gdy druga kontynuowała dynamiczny rozwój. Przygląda się także firmom o bardziej ugruntowanym modelu biznesowym, jak Apple czy Amazon, i na ich przykładzie wskazuje, że opowieść może stanowić czynnik wzbogacający, ale i ograniczający. Frapującej analizie poddaje też brazylijski globalny koncern wydobywczy Vale, co pozwala mu wyjaśnić wpływ czynników zewnętrznych na firmę, takich jak miejsce prowadzenia działalności, wykorzystywane surowce czy różnice walutowe.

Rozszerzony opis książki „Wycena firmy” – fragment pochodzi ze wstępu

Już na etapie szkoły średniej świat dzieli nas na tych, którzy snują opowieści (ang. „storytelling”), oraz na tych, którzy analizują dane liczbowe. Człowiek raz zaszufladkowany raczej poza swoją kategorię nie wychodzi. Ludzie od liczb wybierają w szkole przedmioty opierające się na liczbach, potem idą na takie studia (inżynieria, nauki przyrodnicze, rachunkowość), dlatego z czasem tracą umiejętność opowiadania. Uczniowie zakwalifikowani jako opowiadający historie zajmują się przedmiotami humanistycznymi, a potem studiują historię, języki, filozofię albo psychologię. W obu grupach wzmaga się z czasem przekonanie, że tych drugich należy się obawiać i traktować z dużą podejrzliwością. Podczas zajęć, które prowadzę w ramach studiów MBA, na każdym kroku stwierdzam, że te dwie grupy dzieli przepaść nie do zasypania. Mam do czynienia z dwoma plemionami. Każde mówi własnym językiem i każde jest przekonane, że ma monopol na prawdę – i że mylą się ci drudzy.

Przyznaję, że sam jestem raczej liczbowcem niż specjalistą od opowiadania historii. Gdy zaczynałem wykładać zasady wyceny, zwracałem się niemal wyłącznie do ludzi takich jak ja. Zmagając się z różnymi problemami związanymi z wyceną, przekonałem się jednak, że wycenę należy poprzeć odpowiednią opowieścią, w przeciwnym bowiem razie będzie bezduszna i niewiarygodna. Przekonałem się też, że opowieści zapadają w pamięć łatwiej niż arkusze kalkulacyjne. Początkowo szło mi to opornie, ale zacząłem jednak ożywiać moje wyceny za pomocą historii. Na nowo odkryłem w sobie umiejętność opowiadania historii, którą od czasów szkolnych w sobie stłumiłem. Instynktownie nadal pozostaję lewomózgowcem, ale udało mi się wrócić do korzystania również z kompetencji prawomózgowych. Właśnie to doświadczenie – próby powiązania opowieści z liczbami (a także liczb z opowieściami) — usiłuję teraz przelać na karty tej książki.

Postaram się występować na kartach tej książki w wielu różnych rolach. Przez większość czasu będę analizował spółki z punktu widzenia zewnętrznego inwestora, ponieważ właśnie w tej roli występuję najczęściej. Czasami będę odgrywał rolę przedsiębiorcy albo założyciela firmy, który usiłuje przekonać inwestorów, klientów i potencjalnych pracowników o sensowności i wartości mojej firmy. W rzeczywistości nigdy nie założyłem ani nie rozwinąłem firmy wartej miliony dolarów, więc w tej akurat roli mogę nie wypaść przekonująco. Mimo wszystko chciałbym jednak, abyś próbował odnaleźć w moich rozważaniach coś wartościowego. W ostatnich kilku rozdziałach przyjrzę się nawet zależnościom między opowiadaniem historii a analizą danych z punktu widzenia ścisłego kierownictwa spółek giełdowych (znów przyznaję, że nigdy nie byłem dyrektorem generalnym żadnej firmy).

Jeśli uda mi się osiągnąć założone cele, analityk liczbowy czytający tę książkę powinien umieć wykorzystać przedstawiony w niej szablon do budowania opowieści uzasadniających jego wycenę danej spółki. Z kolei czytelnik nauczony opowiadania powinien umieć wykorzystać nawet najbardziej twórczą opowieść jako punkt wyjścia do analizy danych. Mam nadzieję, że moja książka stanie się mostem łączącym oba plemiona – umożliwi im budowę wspólnego języka i pozwoli się rozwinąć w swoich dziedzinach.

Jeśli przeglądasz tę książkę, prawdopodobnie zainteresuje cię również nasz wpis blogowy „Analiza fundamentalna w inwestowaniu – od czego zacząć?”.

Zobacz inne książki z analizy fundamentalnej:

Trader21 o „Inteligentnym inwestorze XXI wieku”:

 

 

Spis treści

Wstęp

  1. Opowieść o dwóch plemionach
  2. Opowiedz mi historię
  3. Elementy składające się na opowiadanie historii
  4. Potęga liczb
  5. Narzędzia analityczne
  6. Tworzenie historii
  7. Sprawdzanie opowieści
  8. Od opowieści do liczb
  9. Od liczb do wartości
  10. Modyfikowanie i ulepszanie opowieści – pętla sprzężenia zwrotnego
  11. Modyfikowanie opowieści – gdy na drodze staje życie
  12. Wiadomości a opowieści
  13. Opowieści w skali makro
  14. Cykl życia przedsiębiorstwa
  15. Wyzwania związane z zarządzaniem
  16. Finał

O autorze

Aswath Damodaran urodził się 23 września 1957 roku w Chennai, w Indiach. Jest wykładowcą w Stern School of Business na Uniwersytecie Nowojorskim. Prowadzi kursy z zakresu finansów korporacji i wyceny kapitałowej w programie MBA. Tytuł MBA oraz doktora otrzymał na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Jego główne zainteresowania badawcze obejmują wycenę, zarządzanie portfelem i finanse przedsiębiorstw.

Ze względu na swoje doświadczenie na Wall Street zyskał pseudonim „dziekan ds. wycen”. Damodaran jest autorem tekstów naukowych z zakresu wycen, finansów przedsiębiorstw i zarządzania inwestycjami. Na rynku znany jest także jako specjalista od kompleksowych, regularnie aktualizowanych danych ułatwiających poprawne wyceny.

Publikował na łamach „Journal of Financial and Quantitative Analysis”, „Journal of Finance”, „Journal of Financial Economics” i „Review of Financial Studies”. Jest autorem trzech książek na temat wyceny („Damodaran on Valuation”, „Investment Valuation” i „The Dark Side of Valuation”) oraz finansów przedsiębiorstw (’Finanse korporacyjne. Teoria i praktyka”; „Wycena. Minipodręcznik dla inwestorów giełdowych”). Współredagował książkę na temat zarządzania inwestycjami z Peterem Bernsteinem („Investment Management”), zajmował się również filozofią inwestycyjną („Investment Philosophies”).

Jego ostatnia książka „Wycena firmy. Storytelling i liczby” została wydana w 2017 roku. Damodaran opowiada o niej w podcaście dla „The Value Perspective” – podkreśla tam kluczowe znaczenie gromadzonych danych i zarządzania nimi: „Dane utrzymują nas w dyscyplinie” oraz „Bez danych wszystko, co mamy, to bajki”.

W latach 1984–1986 był wykładowcą wizytującym na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, gdzie w 1985 roku otrzymał nagrodę Earl Cheit Outstanding Teaching Award.

Na Uniwersytecie Nowojorskim wykłada od 1986 roku. Za swoją pracę otrzymał nagrodę Stern School of Business Excellence in Teaching Award (przyznawaną przez absolwentów) w 1988, 1991, 1992, 1999, 2001 i 2007 r. Został także najmłodszym laureatem ogólnouniwersyteckiego wyróżnienia Nagrody pedagogicznej (w 1990).

W 1994 roku pismo „Business Week” uznało go za jednego z 12 najlepszych profesorów szkół biznesu w Stanach Zjednoczonych.

Damodaran cieszy się wielką popularnością i poważaniem zarówno jako nauczyciel, jak i autorytet w swojej dziedzinie.

Fragment książki

Odsłuchaj fragment książki, który opowiada o istocie opowieści w wycenie firmy. Klikając w tytuł podcastu możesz pobrać nagranie ze strony Spreaker w formacie mp3: Listen to „033. Istota storytellingu w wycenie firmy | Analiza fundamentalna” on Spreaker. Pobierz fragment książki w formacie .pdf: rozdział 1 „Opowieść o dwóch plemionach”.

Pobierz fragment książki w formacie .epub.

Pobierz fragment książki w formacie .mobi.

Recenzje ekspertów

Książka jest bardzo dobra i solidnie napisana. Potencjalne grono jej odbiorców jest relatywnie szerokie. Polecam tę pozycję szczególnie: zarządzającym funduszami, aktywnym inwestorom, pracownikom funduszy venture capital i podobnych podmiotów, osobom prezentującym firmę przed interesariuszami, akcjonariuszami, zarządem itp., odbiorcom prezentacji firm.

Pozycja jest bardziej interdyscyplinarna i lżejsza, niż się spodziewałem, a sam Damodaran ma umiejętność przystępnej prezentacji tematu.

dr Wojciech Swider

Damodaran, którego wielu uznaje za autorytet w dziedzinie wyceny, w jasny sposób przekonuje, dlaczego rozwiązania o charakterze wyłącznie ilościowym to za mało i dlaczego koniecznie należy wzbogacać je o jakościowy element opowieści. Oczywiście analiza jakościowa obarczona jest pewnym ryzykiem, choćby już z tego powodu, że opowieść ma charakter subiektywny. Damodaran umiejętnie łączy więc historie o firmie z bardziej formalną strukturą analizy ilościowej, dzięki czemu jego wyceny znajdują mocniejsze oparcie w faktach.

Stephen Penman

Damodaran pokazuje nam ten punkt, w którym drogi Josepha Campbella i Warrena Buffetta przecinają się ze ścieżką Nassima Taleba. Autor wskazuje z jednej strony wartość, z drugiej zaś ryzyko, które ignorują ludzie polegający wyłącznie na historiach lub wyłącznie na liczbach. Opowiada nam o tym, jak powstawały jego opowieści, analizy i wyceny spółek takich jak Alibaba, Amazon, Uber, Theranos czy Ferrari. Przyznaje, że sam polegał kiedyś głównie na danych ilościowych, ale teraz zalicza się do grona analityków bardziej wszechstronnych, a przy tym do autorów świetnych opowieści o firmach i finansach – czego dowodzi na każdym kroku w swoich tekstach i podczas wykładów.

David Foster

2 opinie dla „Wycena firmy”

  1. Radosław Boroński (zweryfikowany)

    Takie lanie wody i dorobienie ideologii do jakiegoś tam pomysłu.

  2. Nobody’sPerfect

    Polecam ze względu na ciekawe połączenie storytellingu i analityki.

Dodaj opinię