Opis
Książka w sposób kompleksowy zapoznaje Czytelników z problematyką źródeł i metod pomiaru wartości spółki kapitałowej, jej wyceny oraz długoterminowego budowania wartości. W części I analizowane są źródła wzrostu wartości firmy, w tym zwłaszcza wpływ niematerialnych czynników rozwoju: kapitału intelektualnego, informatycznego, organizacyjnego. Autorzy koncentrują się na wartości klienta, budowaniu relacji z otoczeniem, wzmacnianiu zaufania do firmy. W części II zostały przedstawione nowoczesne metody wyceny przedsiębiorstwa. Duże znaczenie Autorzy przywiązują do precyzyjnego szacowania średniego ważonego kosztu kapitału w powiązaniu z poszukiwaniem optymalnej jego struktury. Podejmują problematykę wyceny spółek tzw. nowej gospodarki, wyceny wartości prawnych i niematerialnych oraz wycen za pomocą opcji rzeczowych. W części III omawiane są metody podnoszenia wartości firmy (m.in. poprzez fuzje i przejęcia). Czytelnik znajdzie tu najnowsze rozwiązania w zakresie programów motywacyjnych w USA i W. Brytanii oraz ich prawne i ekonomiczne aspekty w polskich spółkach kapitałowych. Wiele uwagi poświęcono też zasadom kształtowania właściwych relacji inwestorskich i raportowania wartości dla akcjonariuszy. Książkę zamykają rozważania na temat kształtowania kultury organizacyjnej. Na plan pierwszy wysuwają się podstawowe wartości: uczciwość, pracowitość, otwartość na zmiany, sprostanie oczekiwaniom klientów, szybkość działania, umiejętność uczenia się. Lekturze sprzyja syntetyczna forma analiz teoretycznych oraz liczne przykłady przodujących spółek kapitałowych (m.in. Cisco, CitiBank, PKN Orlen, Pekao SA). Wyrażamy nadzieję, że menedżerowie, doradcy, analitycy i studenci znajdą w niej inspirację do dalszych przemyśleń i trafnych decyzji biznesowych.